Rozrząd

Pasek to nie wszystko

Zlekceważenie terminu wymiany paska rozrządu może zakończyć się remontem kapitalnym silnika. Uwaga! Wymiana samego paska to zbyt mało. Zazwyczaj wymieniamy także napinacz, rolki prowadzące a czasem także zębate koła rozrządu.

Zadaniem paska rozrządu jest przekazanie napędu z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory. Pęknięcie, poluzowanie paska lub naderwanie jego zębów powoduje zazwyczaj gigantyczne szkody i kończy się remontem głowicy lub całego silnika.

O bezawaryjnej pracy paska rozrządu decyduje wiele czynników – m.in. wytrzymałość samego paska, stan współpracujących z nim kół zębatych, stan rolek napinających oraz... środowisko pracy, czyli mówiąc obrazowo ilość brudu pod pokrywą osłaniającą pasek.

W silniku fabrycznie nowym pasek pracuje w idealnych warunkach. Przynajmniej na początku eksploatacji. Z czasem jest coraz gorzej. Lecz gdy pojawiają się pierwsze wycieki oleju, zużywają się łożyska w rolkach prowadzących, coraz gorzej radzi sobie ze swoją rolą napinacz. Czasem dochodzą do tego usterki mechanizmów dodatkowych, które „przy okazji” napędza pasek – np. pompy cieczy chłodzącej. To wszystko czynniki, które przyśpieszają zużycie paska. 

Co wymieniamy?

Popularna wymiana paska rozrządu praktycznie zawsze oznacza wymianę wybranych elementów, które z nim współpracują.
Najczęściej oprócz paska wymieniamy:

  1. Rolkę napinającą (napinacz)
  2. Rolkę (rolki) prowadzące
  3. Uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego

Czasem zdarza się, że trzeba wymienić także koła zębate z którymi współpracuje pasek oraz pompę cieczy chłodzącej jeśli jest napędzana paskiem zębatym.
W wielu samochodach naciąg paska rozrządu reguluje się za pomocą pompy cieczy chłodzącej. Na ogół wymiana rozrządu jest dobrym pretekstem do wymiany owej pompy lub samych uszczelek.
 

Kiedy wymieniamy?

O terminie wymiany paska rozrządu czy raczej kompletu do napędu rozrządu jasno mówi instrukcja obsługi. Sęk w tym, że czasami wskazówki w niej zawarte rozmijają się z prawdą i w okresie pogwarancyjnym producenci nie biorą za to odpowiedzialności. O szczegółowy grafik przeglądów warto zatem zapytać mechanika. Tylko nieliczne modele samochodów wytrzymują bez wymiany paska rozrządu przebiegi większe niż 90 – 120 000 km.
W większości przypadków pasek rozrządu wymienia się co 90 000 km, lub - jeszcze lepiej - co 60 000 km. Dla pewności wraz z wiekiem auta warto ten okres skracać. Okres do pierwszej wymiany „kompletu rozrządu” w fabrycznie nowym aucie powinien być nieco dłuższy niż w silniku dziesięcioletnim, gdzie tu i ówdzie sączy się olej.
Obowiązkowo wymieniamy niezbędne elementy napędu rozrządu w używanych samochodach świeżo nabytych, które takowej wymiany nie mają udokumentowanej.
 

 

Promocja

 SPRAWDZENIE ZAWIESZENIA

SPRAWDZENIE ZAWIESZENIA

Zarezerwuj wizytę

Newsletter

Warto wiedzieć

Układ kierowniczy, zawieszenie i geometria kół

Na co zwracać uwagę? Oto kilka objawów, na które trzeba uważać jeśli sądzisz, że masz problem z układem kierowniczym, zawieszeniem, lub geometrią kół. Nadmierne zużycie opon...

Kontakt

Serwis Majewscy

Auto Serwis W. i N. Majewscy
ul. Błękitna 78, 04-663 Warszawa
Tel. (022) 812-53-28,
Tel./Fax (022) 812-03-10

 

Nasza oferta: opony, wymiana opon, wulkanizacja, klimatyzacja samochodowa, mechanika samochodowa, elektronika

Zobacz jak dojechać