Wymiana oleju silnikowego
Pasek to nie wszystko
Zlekceważenie terminu wymiany paska rozrządu może zakończyć się remontem kapitalnym silnika. Uwaga! Wymiana samego paska to zbyt mało. Zazwyczaj wymieniamy także napinacz, rolki prowadzące a czasem także zębate koła rozrządu.
Zadaniem paska rozrządu jest przekazanie napędu z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory. Pęknięcie, poluzowanie paska lub naderwanie jego zębów powoduje zazwyczaj gigantyczne szkody i kończy się remontem głowicy lub całego silnika.
O bezawaryjnej pracy paska rozrządu decyduje wiele czynników – m.in. wytrzymałość samego paska, stan współpracujących z nim kół zębatych, stan rolek napinających oraz... środowisko pracy, czyli mówiąc obrazowo ilość brudu pod pokrywą osłaniającą pasek.
W silniku fabrycznie nowym pasek pracuje w idealnych warunkach. Przynajmniej na początku eksploatacji. Z czasem jest coraz gorzej. Lecz gdy pojawiają się pierwsze wycieki oleju, zużywają się łożyska w rolkach prowadzących, coraz gorzej radzi sobie ze swoją rolą napinacz. Czasem dochodzą do tego usterki mechanizmów dodatkowych, które „przy okazji” napędza pasek – np. pompy cieczy chłodzącej. To wszystko czynniki, które przyśpieszają zużycie paska.
Co wymieniamy?
Popularna wymiana paska rozrządu praktycznie zawsze oznacza wymianę wybranych elementów, które z nim współpracują.
Najczęściej oprócz paska wymieniamy:
- Rolkę napinającą (napinacz)
- Rolkę (rolki) prowadzące
- Uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego
Czasem zdarza się, że trzeba wymienić także koła zębate z którymi współpracuje pasek oraz pompę cieczy chłodzącej jeśli jest napędzana paskiem zębatym.
W wielu samochodach naciąg paska rozrządu reguluje się za pomocą pompy cieczy chłodzącej. Na ogół wymiana rozrządu jest dobrym pretekstem do wymiany owej pompy lub samych uszczelek.
Kiedy wymieniamy?
O terminie wymiany paska rozrządu czy raczej kompletu do napędu rozrządu jasno mówi instrukcja obsługi. Sęk w tym, że czasami wskazówki w niej zawarte rozmijają się z prawdą i w okresie pogwarancyjnym producenci nie biorą za to odpowiedzialności. O szczegółowy grafik przeglądów warto zatem zapytać mechanika. Tylko nieliczne modele samochodów wytrzymują bez wymiany paska rozrządu przebiegi większe niż 90 – 120 000 km.
W większości przypadków pasek rozrządu wymienia się co 90 000 km, lub - jeszcze lepiej - co 60 000 km. Dla pewności wraz z wiekiem auta warto ten okres skracać. Okres do pierwszej wymiany „kompletu rozrządu” w fabrycznie nowym aucie powinien być nieco dłuższy niż w silniku dziesięcioletnim, gdzie tu i ówdzie sączy się olej.
Obowiązkowo wymieniamy niezbędne elementy napędu rozrządu w używanych samochodach świeżo nabytych, które takowej wymiany nie mają udokumentowanej.